Kosten voor de opvang van uw kind(eren) beneden de 12 jaar kunnen sinds januari 2006 ingebracht worden als vermindering van het belastbaar inkomen.
Omdat jeugdbewegingen ook onder dit statuut vallen, worden scoutskampen voor de -12 leden fiscaal aftrekbaar.
Per kind dient u daarom bij ons vòòr 1 april van het lopende werkjaar een attest aan te vragen.
Dit attest dient als bewijs van het bedrag dat u voor deelname van uw kind aan het scoutskamp betaalde.
Dit attest voegt u vervolgens bij uw aangifte zodat u aanspraak maakt op deze fiscale aftrek.
U dient één attest per kind aan te vragen dat in aanmerking komt voor deze regeling.
Attesten kunt u aanvragen bij onze secretaris via het secretariaat.
Wij versturen u vervolgens per post een attest.
Opgelet! U maakt enkel aanspraak op deze fiscale tussenkomst indien:
- Uw kind mee ging op groot kamp 05-15/08 vorig werkjaar ofwel mee ging op kerstkamp vorig werkjaar.
- Uw kind tijdens één van deze kampen jonger was dan 12 jaar, zelfs als dit maar voor enkele dagen was.
U krijgt een fiscale tussenkomst voor elk van eerdergenoemde kampen. Twijfel je of je in aanmerking komt?
Neem dan contact op met het secretariaat. Stef helpt je met veel plezier verder!
Ziekenfondsen komen extra tegemoet in de (gedeeltelijke) terugbetaling van het inschrijvingsgeld en de kampgelden. Dit om de gezinnen een extra financieel duwtje in de rug te geven en
jeugdwerking in Vlaanderen te stimuleren. Informeer u daarom zeker bij uw ziekenfonds. Onderaan hebben we reeds enkele gangbare ziekenfondsen op een rijtje gezet:
Bezorg het document voor aanvraag terugbetaling bij de leiding of het secretariaat. Stef zorgt voor de rest!
Een jonggiver breekt zijn pols tijdens Dikke Bertha? Een gids sjot het raam van de buren stuk? Of een welp breekt zijn bril tijdens een dassenroof in het bos? Wees gerust: alle leden van Scouts & Gidsen Vlaanderen zijn via de
ledenpolis na inschrijving verzekerd voor schade bij lichamelijke ongevallen en voor burgerlijke aansprakelijkheid (BA).
Ook nieuwe leden vallen onder deze polis tijdens de eerste 2 activiteiten van het jaar. Daarom is het ook belangrijk dat u tijdig het inschrijvingsgeld betaalt.
Mocht er iets gebeuren tijdens een activiteit, of uw zoon/dochter komt na een scoutsativiteit thuis met een medische klacht, laat dan zeker altijd onderstaand formulier invullen door de
behandelende geneesheer en bezorg het aan onze leiding of secretariaat. Zij zorgen voor de rest!
Doorheen het jaar op de vele scoutsactiviteiten, maar ook op kamp, is het belangrijk dat de leiding steeds op de hoogte is van de meest recente medische status van uw zoon/dochter. Zo kan
ze er maximaal rekening mee houden in haar activiteiten en indien nodig, de behandelende geneesheer accuraat op de hoogte brengen.
Aangezien medische gegevens vallen onder persoonsgegevens,
worden ze met strikte zorg verwerkt en opgeslagen door ons secretariaat. Ze zijn ook enkel
toegankelijk voor de betreffende takleiding, groepsleiding en secretariaat. Dit in lijn met onze [Privacy-voorwaarden].
Voorheen werkten we met medische fiches op papier. Dit betekende dat u bij de start van het scoutsjaar en bij elk kamp een actuele status van de medische toestand van uw kind
bij ons diende te bezorgen. Dit zorgde voor een administratieve rompslomp die we nu graag in samenwerking met het verbond wensen te vereenvoudigen.
De individuele steekkaart is de nieuwere (betere) versie van de medische fiche. Het grote voordeel is dat deze in totaal 3 jaar geldig blijft en je hem zelf up-to-date kunt houden zodat de leiding
steeds de meest actuele medische toestand van uw zoon/dochter heeft.
Als je de steekkaart nog niet hebt ingevuld kan je het volgende [stappenplan] volgen.
Nu is de steekkaart aangemaakt en dien je enkel nog jaarlijks de steekkaart na te lezen, te corrigeren waar nodig.
Indien je problemen ondervindt bij het invullen van de steekkaart kan je steeds terecht bij de takleiding of het secretariaat.
|